גאוט - GOUT

מהו גאוט?
גאוט (ידועה גם כשיגדון או צינית) היא מחלה כרונית שבאה לידי ביטוי בהתקפים של דלקות במפרקים. בעת התקף גאוט מופיעים אודם, נפיחות וכאב עז במפרק אחד או יותר - במקרים רבים בבסיס הבוהן. אולם הדלקת יכולה להיות גם במפרקים אחרים. התקף של גאוט בבסיס הבוהן מכונה פודגרה (podagra). הדלקת נגרמת בעקבות שקיעה של גבישי חומצה אורית במפרק.

גאוט היא מחלה שאופיינית לגיל המבוגר ופוגעת יותר בגברים מאשר בנשים. ניתן לטפל בה ולמנוע את ההתקפים, אך לא ניתן לרפא אותה.

ממה נגרם גאוט?
דלקת המפרקים שמאפיינת את מחלת הגאוט נגרמת עקב שקיעה של גבישי חומצה אורית (חומצת שתן) בנוזל המפרק - תהליך שמתרחש בגלל רמה גבוהה של חומצה בדם. חומצה אורית נוצרת בגוף באופן טבעי כתוצאה מתהליכי פרוק של תאי הגוף וממזונות שונים בעיקר מן החי.

מהם התסמינים של המחלה?
אודם, נפיחות וכאב עז - במקרים רבים בבסיס הבוהן של כף הרגל, אולם לעיתים גם במפרקים אחרים בגפיים התחתונות והעליונות כמו ברך, קרסול או כפות הידיים.

כמה זמן זה נמשך?
גאוט היא מחלה כרונית שאינה ניתנת לריפוי. אולם בזכות הטיפול היעיל ניתן להפחית את רמת החומצה האורית בדם ובכך למנוע את התקפי המחלה.

איך מאבחנים גאוט?
פעמים רבות ניתן לחשוד במחלה בעזרת הסימנים האופיינים . הדרך הבדוקה ביותר לאבחן היא באמצעות ניקור המפרק המודלק ושאיבה של מעט נוזל מתוכו. בעת החדרת המחט למפרק ניתן להזריק לתוכו חומר נוגד דלקת וכן חומר מאלחש להקלה על התסמינים.

את החומר שנשאב בוחנים מתחת למיקרוסקופ כדי לראות אם מצויים בו גבישים של חומצה אורית. הגבישים נראים כמו סיכות דקות. נוסף על כך יש לבדוק את רמת החומצה האורית בדם.

איך מטפלים?
הטיפול למניעת התקפים הוא בכדורים שמפחיתים את רמת חומצת השתן בדם. התרופה המקובלת היא אלוריל /זילול. לאחרונה אושרה תרופה חדשה לסובלים מאלרגיה לתרופה או שיש להם התקפים על אף השימוש באלוריל. בעת התקף גאוט ניתן להיעזר בתרופות נוגדות דלקת כדי להקל על תסמיני הדלקת במפרק.

האם ההתקפים נוטים לחזור?
התקפי גאוט נוטים לחזור. לכן אם הומלץ טיפול - יש ליטול אותו בקביעות כדי למנוע חזרה של ההתקפים.

סיבוכים של גאוט
סיבוכים עלולים להופיע בעקבות התקפים חוזרים של גאוט - אם המחלה אינה מטופלת כנדרש.

שני הסיבוכים העיקריים הם:
1. טופי (TOPHI): שקיעת חומצה אורית מתחת לעור באזורים שונים של הגוף ויצירת גושים מתחת לעור (שמכונים טופי). הגושים האלה עלולים לגרום להפרעות שונות בהתאם למיקומם. למשל, אם הם ממוקמים באזור כף הרגל, הם עלולים לגרום לכאב בעת דריכה.

2. אבני כליה: חומצה שתן מפונה מהגוף באמצעות הכליות. רמה גבוהה שלה עלולה לגרום לאבני כליה.

3. נזק קבוע למפרקים שבהם ישנם התקפים חוזרים של דלקת.

מהם סימני האזהרה שמחייבים פנייה מיידית לרופא?
אודם, נפיחות וכאב עז באחד ממפרקי הגפיים - במקרים רבים בבסיס הבוהן בכף הרגל - מחייבים פנייה לרופא המשפחה לצורך בירור, אבחנה וקבלת טיפול מתאים.

בתוך כמה זמן "אחזור לעצמי"?
התקף של גאוט נמשך בדרך כלל כמה ימים ואז חולף. אולם מדובר במחלה כרונית, וההתקפים עלולים לחזור על עצמם. טיפול מתאים ימנע בדרך כלל ביעילות רבה התקפים כאלה.

האם יש צורך בתזונה מיוחדת?
לחולי גאוט מומלץ להמעיט באכילת מזונות שעשירים בחלבון מן החי (כמו בשר, סרדינים ופטריות), להימנע משתיית אלכוהול ובעיקר בירה.
ליטול את הטיפול התרופתי באופן מסודר
להיות במעקב רפואי  של ריאומטולוג ורופא משפחה.