דלקת מפרקים שגרונית (דמ"ש)

דלקת מפרקים שגרונית פוגעת בעד כ- 1% מהאוכלוסייה. המחלה פוגעת במספר כפול של נשים לעומת גברים.  המחלה עשויה להתפתח בכל גיל אך שיאה בעשור הרביעי עד השישי.

המחלה מסתמנת בכאב מפרקים, נפיחות במפרקים והגבלה בתנועה. אחד המאפיינים של המחלה היא נוקשות מפרקים בשעות הבוקר המשתפרת במהלך היום.
מהלך המחלה נמשך על פני שנים ארוכות וגורם בהדרגה נזק  ועיוות למפרקים ולגידים. כמעט כל מפרק עלול להיפגע אולם מפרקי הידיים נפגעים בשכיחות רבה יותר. ללא טיפול עלולה המחלה לגרום לנכות קבועה ולסבל גופני מתמשך. במצבים קיצוניים עלולה הדלקת לחרוג מפגיעה במפרקים בלבד ולערב גם את העור, העיניים הלב והכליות.

אבחון המחלה
קצב התקדמות דלקת מפרקים שגרונית וחומרתה שונים מאדם לאדם. לכן בתהליך האבחון, הרופא המטפל יצטרך לקבל את ההיסטוריה הרפואית האישית שלך, לערוך בדיקה גופנית, כולל בדיקה מפורטת של כל המפרקים.

גורמים כגון מידת העייפות הנוכחית שלך, משך הזמן של נוקשות הבוקר, נפיחות ורגישות המפרקים, היכולת להניע בקלות את המפרקים, חום המפרקים, קשריות או גושים תת-עוריים, הם סימנים היכולים להצביע על תופעת דלקת מפרקים שגרונית בגופך.

גם תבנית הפגיעה בפרקים עשויה לסייע לרופא לקבוע או לשלול דלקת מפרקים שגרונית.  לדוגמה, המפרקים נוטים להפגע באופן סימטרי.

כאשר הרופא חושד בדלקת מפרקים שגרונית, הוא צפוי לבקש צילומי רנטגן ובדיקות דם, כדי לאשש את האבחנה ולהעריך את חומרת המחלה.

טיפול בתרופה קסלג'אנז (Xeljanz)
ב 15 שנים האחרונות חלה מהפיכה בטיפול בדלקת מפרקים שגרונית  בדמות התרופות הביולוגיות. הוכנסו לשימוש מספר תרופות המכוונות לניטרול גורמי דלקת ספציפיים או תאי דלקת ספציפיים.

תרופות אלו שינו את איכות החיים של המטופלים ועצרו חלק גדול מהנזק למפרקים. החיסרון שלהן היה בהזדקקות למתן בזריקה תת עורית או תוך ורידית.

בשנים האחרונות פותחו תרופות הניתנות פומית ( דרך הפה) המנטרלות בדרכים חדשות נתיבי דלקת. תרופות אלו מוכיחות את עצמן בתחומים שונים ברפואה וכעת גם בריאומטולוגיה.

לאחרונה הוכנסה לשימוש התרופה קסלג'אנז (Xeljanz) לטיפול בדלקת מפרקים שגרונית.

התרופה כאמור ניתנת פומית. במחקרים שונים היא הדגימה את יעילותה בשיפור איכות החיים של המטופלים ובעצירת הנזק למפרקים. התרופה ניתנת פעמיים ביום. המינון הוא 5 מיליגרם פעמיים ביום.

בקופות השונות ההתוויה למתן היא מיצוי טיפול בתרופות ותיקות כולל מטוטרוקסט או לאחר כשלון של תרופה ביולוגית אחת.

תופעות הלוואי האפשריות של התרופה היא עלייה בעיקר עלייה בשיעור הזיהומים (תופעה דומה גם בתרופות הביולוגיות ). מסיבה זו יש צורך לבדוק טרם למתן התרופה חשיפה קודמת לשחפת.

תרופה זו היא תוספת חשובה ל"ארגז הכלים" הגדל בהתמדה של הריאומטולוג בבואו לטפל בדלקת מפרקים שגרונית.