מתי פונים לראומטולוג?

חולים רבים מסתובבים חודשים ארוכים בסבל רב וללא אבחנה עד שהם מגיעים לראומטולוג. אנשים הסובלים מכאבים במפרקים חושבים שיש לפנות תמיד לאורתופד.
הרופא המטפל בדלקת מפרקים ובכאבי מפרקים הוא הראומטולוג. האורתופד מעניק טיפול כירורגי בבעיות שריר ושלד. במידה והראומטולוג לא ימצא בעיה דלקתית ויחשוב שהאורטופד יכול להועיל הוא יפנה את החולה אליו. כך לא יאבד זמן יקר עד התחלת הטיפול בדלקת.

חולים רבים בדלקות מפרקים מקבלים בטעות משככי כאבים במקום לקבל טיפול שיכול להקל על סבלם וגםלעצור את התפשטות הדלקת.

מחלות אוטואימוניות שונות, בהן דלקות פרקים, פוגעות בכ-5% מהאוכלוסייה. הנפוצה שבהם היא דלקת מפרקים שגרונית, ממנה סובל כ-1% מהאוכלוסייה.
מדובר במחלה כרונית הפוגעת במספר רב של מפרקים. הדלקת מתבטאת בנפיחות, נוקשות, וכאב.

חלק מהמחלות האוטואימוניות קשורות למחלות מעיים דלקתיות ויש כאלה שקשורות לפסוריאזיס ואפילו לדלקות עיניים. בין דרכי הטיפול במחלה ניתן למנות תרופות נוגדות דלקת, תרופות הפועלות על מערכת החיסון וסטרואידים. לאחרונה נכנסו לשימוש גם תרופות "ביולוגיות", המבוססות על נוגדנים המנטרלים את גורמי המחלה

שכיחות גבוהה אצל נשים
הגורמים למחלות האוטואימוניות הם רבים: הורמונליים, סביבתיים, גנטיים, תעסוקתיים ועוד. מחלות אלה ברובן שכיחות יותר אצלנשים ומופיעות בצורה מפוזרת במשפחות כך שלמעשה לא ניתן למנוע אותן משום שאין גורם אחד שמעורר את פריצתן.

ד"ר קמחי מסביר מתי מומלץ להתייעץ עם ראומטולוג
  • כאשר קיימת נפיחות בלתי מוסברת במפרקים.
  • כאשר קיימים סימפטומים נוספים פרט לכאבים או נפיחות במפרקים כמו חום, פריחה וחולשה
  • כאשר קיימים כאבים בעלי אופי "דלקתי" כלומר נוקשות מפרקים במנוחה עם הקלה על ידי פעילות.
  • כאשר כאב המפרקים מלווה בעיות במערכות אחרות - עור, מערכת העיכול וכליות.